Telesna dejavnost

Svetovni dan gibanja 2015 - Kolesarjenje za zdravje

07. 05. 2015

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Na kolo za zdravo telo

Kolesarjenje ni prijazno samo do okolja, ampak koristi tudi našemu zdravju. Redno kolesarjenje pomaga izboljšati in ohranjati telesno pripravljenost in vzdržljivost, zlasti če kolesarimo tako hitro, da se nekoliko zadihamo, spotimo in se nam dvigne srčni utrip. Kolesarjenje z zmerno hitrostjo (15-20 km/h) je zmerno intenzivna telesna dejavnost, ki ima dokazano ugodne učinke na zdravje. Pomaga pri uravnavanju telesne teže, krvnega tlaka, sladkorja in holesterola, poleg tega pa pozivno vpliva na razpoloženje. Pri rednem kolesarjenju boste čez nekaj časa opazili tudi bolj čvrste mišice nog in trupa, izboljšala se bo tudi vaša kondicija.

Odrasli potrebujejo za ohranjanje zdravja vsaj 150 minut zmerno intenzivne telesne dejavnosti na teden, oziroma vsaj 30 minut na dan, posamezne enote telesne dejavnosti pa naj ne bodo krajše od 10 minut. Če za vašo pot v službo potrebujete s kolesom vsaj 10-15 minut, poleg tega pa se po bližnjih opravkih odpravite peš ali s kolesom, ste že naredili veliko za svoje zdravje, brez veliko porabljenega prostega časa in brez dragih članarin ali dodatne opreme. Zlasti v sedanjem času, ko je ob obilici delovnih, družinskih in ostalih obveznosti težko doseči pol ure telesne dejavnosti na dan, je kolesarjenje na delovno mesto odlična rešitev.

Kolesarjenje je užitek. Jutranja vožnja na kolesu osveži in prebudi telo, pot domov pa umirja in sprošča. Čas, ki ga prihranite na račun iskanja parkirišča in prometnih zastojev, lahko porabite za bolj prijetne stvari. Kolesarski izleti omogočajo edinstven stik z naravo, sprostitev na svežem zraku in hkrati enostavno ter ugodno telesno vadbo. Na kolesu lahko uživate sami, ali pa preživljate dragocen čas z družino ali prijatelji.

Se po opravkih vozite z avtom in se jezite zaradi prometnih zastojev?

Zakaj ne bi raje sedli na kolo in s tem prihranili čas in denar ter hkrati naredili nekaj koristnega za svoje zdravje in okolje? Kolesarjenje ne povzroča prometnih zamaškov, varčuje z energetskimi viri in pomaga varovati okolje. Zlasti cenovni vidik je ob rastočih cenah goriva vedno bolj pomemben. Različne raziskave v mestih so pokazale, da je kolesarjenje v primerjavi z avtomobilom, javnim prevozom in hojo, časovno najbolj ekonomično. S kolesom se lahko peljete v službo, šolo, trgovino in po opravkih ter se s tako izognete prometnim zastojem in težavam s parkiranjem.

Za kolesarjenje po vsakodnevnih poteh ne potrebujete dragega športnega kolesa in posebne opreme, zadostuje že povsem običajno, vendar ustrezno opremljeno in vzdrževano kolo. Pomembno je, da je udobno in da se na njem dobro počutite.

Mnogo ljudi ne mara kolesariti v službo ali po opravkih, ker ne bi radi na cilj prispeli v športnih oblačilih ali prepoteni. Na kolo lahko mirno sedete v svojih običajnih oblačilih, tudi v moški obleki ali čevljih z visoko peto. In če se boste peljali samo zmerno hitro, se ne boste niti zelo spotili. Če imate možnost, imejte v službi pripravljeno brisačo, s katero se lahko obrišete, dezodorant in rezervno majico, vse to pa lahko zložite tudi v kolesarko košaro. Pri oblačilih in obutvi pa vseeno bodite pozorni na to, da vas ne bodo ovirala pri vožnji. Dolga krila in široke hlače se rade zapletejo v kolesa ali verige in lahko povzročajo padce. Čevlji, tudi tisti z visoko peto, morajo biti stabilni in z nedrsečim podplatom.

                                                                                                      

Na izlet s kolesom

Če je vaša pot v službo predolga za kolesarjenje, lahko izkoristite prosti čas in se sami, z družino ali prijatelji odpravite na izlet s kolesom. Tudi nakupe ali obiske v bližini lahko opravite s kolesom. Preden se s kolesom odpravite na izlet, dobro preglejte kolo in vzemite s seboj osnovni komplet za popravilo. Tudi torbica za prvo pomoč naj bo del obvezne opreme, ne pozabite pa niti na zaščito pred soncem in klopi. S seboj vzemite tudi dovolj pijače, najbolje navadne vode, in lahkih prigrizkov, zlasti če boste kolesarili po manj obljudenih poteh. Za daljše kolesarske izlete in kolesarjenje izven cest in utrjenih kolesarskih poti boste potrebovali temu primerno kolo. Najbolje je, da se posvetujete s prodajalcem, ki vam bo svetoval ustrezno kolo glede na vaše želje in potrebe.

Za začetnike

Če se odločate, da boste kolesarili po vsakodnevnih opravkih in krajše razdalje, posebne priprave niso potrebne. Kljub temu pa, če boste na kolo sedli prvič, pomislite na svojo telesno pripravljenost, zlasti če načrtujete daljše poti. Pomembno je, da se ob prvem izletu s kolesom ne precenjujete, zlasti če ste do sedaj bili manj telesno dejavni. Pri kolesarjenju so obremenjene druge mišične skupine kot pri hoji, teku ali vsakdanjih aktivnostih, zato naj bo prvi izlet krajši. Izberite pot blizu vašega doma, ki ravna in enostavna, ter se odpravite na pot za 10-15 minut. Če imate po tem občutek, da bi lahko kolesarili še dlje, čas na kolesu počasi stopnjujte. Naslednji cilj naj bo 30 minut nepretrgane vožnje, vmes tudi pospešujte hitrost in izbirajte poti z rahlimi klanci. Ko vam tudi to ne bo več delalo težav, se lahko lotite daljših poti, na primer kolesarskih izletov prostem času. Napredovanje prilagodite svojim sposobnostim in ne pretiravajte. Tudi vsakodnevni kratki potepi s kolesom so zabavni, sproščujoči in koristni zdravju. Na daljši izlet se odpravite šele, ko boste ocenili, da boste pot zmogli brez težav, načrtujte pa dovolj postankov za počitek in osvežitev.

Previdnostni ukrepi in zdravstvene omejitve

Kakšna je vaša telesna kondicija? Ste redno telesno dejavni, ali pa vas upeha že nekaj stopnic? Imate kakšne zdravstvene težave? Če se počutite dobro in ste v dobri kondiciji, ni nobene ovire, da ne bi mogli sesti na kolo. Če imate zdravstvene težave ali pa se tudi sicer počutite negotovi, se posvetujte s svojim zdravnikom. Ta lahko opravi tudi nekaj preprostih testov ravnotežja in koordinacije, oboje je za kolesarjenje namreč nujno potrebno.

Kljub temu, da kolesarjenje prinaša obilo koristi za zdravje, pa vendar ni primerno čisto za vse. Težave s sluhom in vidom predstavljajo pomembno oviro. Če ne slišimo prometa okoli sebe in ne vidimo dobro prometnih znakov in okolice, je to nevarno za kolesarja in ostale udeležence v prometu. Težave z ravnotežjem prav tako onemogočajo varno kolesarjenje, saj je nevarnost padcev in nezgod velika. Pri kroničnih obolenjih sklepov in hrbtenice je pomembno, kateri sklepi in v kolikšni meri so prizadeti. Zdravnik vam bo znal najbolje svetovati, kolikšne obremenitve so vas primerne. Posebej pozorni morajo biti srčni bolniki, zlasti tisti z angino pektoris in prebolelim srčnim infarktom. Če je bolezen stabilna in je z zdravili dobro uravnavana, načeloma ni razloga, da ne bi sedli na kolo in kolesarili s počasno ali zmerno hitrostjo. Tudi tukaj je zdravnik tisti, ki bo dal zeleno luč. Če pa je bolezen neurejena in se pojavljajo bolečine v prsih, je kolesarjenje odsvetovano, dokler se bolezen ne uredi in se opravijo ustrezne preiskave, ki določijo prag »dovoljenega« napora.

Ne glede na to, ali kolesarite po vsakodnevnih opravkih ali v prostem času, je potrebno upoštevati vsaj osnovne previdnostne ukrepe kot vsaki drugi telesni vadbi:

  • hitrost in razdaljo prilagodimo svoji telesni pripravljenosti in počutju
  • s kolesarjenjem nemudoma prenehamo, če se pojavi kakršna koli bolečina, zlasti bolečina v prsih, ali pa nenadna slabost, vrtoglavica ali omotica.
  • če imate zaradi prisotnih bolezni ali težav pomisleke, se posvetujte s svojim zdravnikom.

Naredite nekaj dobrega za svoje zdravje in naše okolje in poskušajte avto večkrat zamenjati za kolo. Vaše telo in narava vam bosta hvaležna!


Povezavo na poslanico ministrice za zdravje ob 10. maju, dnevu gibanja, najdete TUKAJ.


Dodatno gradivo:

Povezava na sporočilo za medije je dosegljiva TUKAJ.

Priporočila za varno kolesarjenje v prometu najdete na naslednji povezavi.

Knjižica Kolesarjenje od otroških nog naprej je doslegljiva na naslednji povezavi.

Navodila za igrico Kolesarimo varno od starta do cilja so dosegljiva TUKAJ.

Igrica Kolesarimo varno od starta do cilja je dosegljiva TUKAJ.


Audio izjave:

Izjava Janet Klare Djomba iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje ob Svetovnem dnevu gibanja

Izjava Janet Klara Djomba:


Povezava na posnetek oddaje RTV SLO, Polnočni klub, Aktivno po mestu, iz 18. julija 2014


Članek Na kolo tudi v zrelih letih je dosegljiv na naslednji povezavi.