Z znanjem do boljšega zdravja

Zmanjšanje prazničnega stresa naj bo naše darilo samim sebi

07. 12. 2021
Praznični december za mnoge velja za najlepši in najbolj čaroben mesec v letu, čas veselja, druženja in miru ter čas, ko namenimo pozornost svojim prijateljem in družini. Za mnoge pa je to obdobje izjemno težko, saj zaradi hitrega decembrskega tempa, pritiska, da morajo izgledati srečno in nasmejano, pomanjkanja časa, organiziranja obdarovanj in praznovanj, doživljajo stres, anksioznost in druga negativna čustva. Še težje je ljudem, ki se soočajo s pomanjkanjem denarja, z žalostjo in osamljenostjo ali se spopadajo s težavami v duševnem zdravju.

Zlasti občutki osamljenosti so eden izmed razlogov, zaradi katerega si v prazničnem času ob koncu leta mnogi želijo, da bi se kar najhitreje prebili skozi to obdobje. O osamljenosti govorimo, kadar je posameznikovo omrežje socialnih odnosov manjše ali manj zadovoljujoče, kot si želi. Osamljenost ne pomeni, da so drugi ljudje fizično odsotni, ampak pomeni odsotnost globljih in trajnejših socialnih stikov z drugimi ljudmi. Ne le v času praznikov, tudi sicer ljudje občutimo osamljenost vedno pogosteje. Medtem, ko smo bili včasih bolj vpeti v okolje, tudi v družino, razširjeno družino, danes osebni odnosi postajajo predvsem stvar izbire. Kako se bo osamljenost pri posamezniku izrazila je zelo različno in v prazničnih časih je lahko to doživljanje še bolj intenzivno. Osamljenost lahko občutimo kot utrujenost, tesnobnost, napetost, izoliranost, otožnost, frustriranost, pomanjkanje volje, slabšo samopodobo ipd. V času pandemije z novim koronavirusom še dodatno občutimo določene izgube na področju zdravja, zaposlitvene in finančne varnosti, prisotni so občutki izgube nekdanje normalnosti. Zaradi omejitev v praznovanjih se tudi tisti, ki se iskreno veselijo prihajajočih praznikov, soočajo z izgubo običajnega preživljanja praznikov s svojo širšo družino in prijatelji. S temi občutki že drugo leto zapored vstopamo v praznični čas, kar lahko vpliva na povečan občutek osamljenosti.

Prav tako v decembru, mesecu obdarovanja, občutimo povečano obvezo do obdarovanja ljudi in izzivi prazničnega obdarovanja nas lahko obremenijo do te mere, da se ne zmoremo veseliti prihajajočih praznikov. Praznični stres je mogoče omiliti. Veliko je načinov, kaj lahko vsak zase naredi za boljše počutje med prazniki. Predvsem je najprej pomembno, da preverimo svoja pričakovanja glede praznikov, s kom in kaj si želimo v tem času doživeti. Prav tako si vzemimo čas zase, upočasnimo tempo in dajmo prednost tistemu, ob čemer se dobro počutimo. Počnimo to, kar nas napolnjuje z energijo in družimo se s tistimi, ob katerih se dobro počutimo. Nenazadnje je čas, ki ga namenimo sočloveku, najbolj dragocen.

Če se stiska v prazničnih dneh tako poveča, da je nič od navedenega ne razbremeni, se je dobro pogovoriti z družinskim članom ali prijateljem, ki nas posluša in razume. Ob nakopičenju več težav je pomembno, da svojih stisk in občutkov ne zanikamo, ampak se obrnemo po pomoč k svojim bližnjim, lahko pa tudi na svetovalce po telefonu, ki so usposobljeni za nudenje pomoči:

  • Klic v duševni stiski 01 520 99 00 (vsak dan med 19. in 7. uro zjutraj),
  • Zaupna telefona Samarijan in Sopotnik 116 123 (24 ur/na dan, vsak dan),
  • Društvo SOS telefon za ženske in otroke žrtve nasilja 080 11 55 ali TOM telefon za otroke in mladostnike 116 111 (vsak dan med 12. in 20. uro).

Če bomo sami dovolj razbremenjeni, bomo lažje vzpostavljali dobre odnose in tudi pomagali drugim, ki potrebujejo pomoč.

V prazničnih dneh vam na mariborski območni enoti Nacionalnega inštituta za javno zdravje želimo, da bi čim bolj uspešno navezali stik z ljudmi, ki vam veliko pomenijo. Napolnite odnose s pristnostjo, spoštljivostjo in strpnostjo, da bodo takšni ostali tudi po praznikih. Naj vas v letu 2022 povezujejo lepe misli in iskrene želje, naj bo vaš korak odmeven, vaše besede pogumne ter vaše življenje ustvarjalno in polno lepih trenutkov.