Z znanjem do boljšega zdravja

ZDRAVO V POLETJE!

12. 07. 2018
Pred nami so vroči poletni dnevi, ko si po napornem in stresnem letu vzamemo čas za počitek in regeneracijo. Ob tem nikakor ne smemo zanemariti vpliv klimatskih razmer in okolja, ter kljub počitnicam posrbeti za svoje zdravje. Želimo si, da je tudi poletje zdravo, zato je območna enota NIJZ Novo mesto v sodelovnju s Knjižnico Mirana Jarca pripravila zdravstveni kotiček, kjer se lahko obiskovalci Knjižnice seznanijo s priporočili in nasveti za zdravo ter aktivno poletje.
Poletje je čas, ko telesu in možganom privoščimo malce počitka in se oddahnemo, a kljub temu na nas zaradi poletnih klimatskih razmer delujejo nekateri dejavniki, ki lahko vplivajo na naše zdravje. Spodaj si lahko preberete nekaj priporočil.
 
USTREZNA ZAŠČITA PRED SONCEM
  • Odpovejmo se sončenju in solariju.

  • Čas izpostavljanja soncu omejimo med 10. in 17. uro.

  • Pri izpostavljanju upoštevajmo pravilo sence:

  • Ko je senca krajša od telesa, poiščemo ali naredimo senco!

  • V gorah in na vodi se zaščitimo tudi v oblačnih dneh.

  • Z ustrezno obleko in vodoodpornimi varovalnimi pripravki se zaščitimo tudi pri plavanju in ostalih vodnih športih

  • Dojenčkov in majhnih otrok ne izpostavljamo soncu.

  • Glavo zaščitimo s klobukom ali s kapo, oči pa zaščitimo s sončnimi očali.

  • Oblačila naj bodo iz lahkih in gostih tkanin z dolgimi rokavi in hlačnicami.

PREVIDNOST V GOZDU
 
V gozd se odpravimo primerno oblečeni in zaščiteni (dolga in lahka oblačila, svetle barve). Ob prihodu se dobro pregledamo in morebitnega klopa, ki je pritrjen na kožo, čim prej odstranimo s posebno pinceto (ne mažemo z olji ali kremami). Po odstranitvi klopa se mesto ugriza umije z vodo in milom. Če se pogosto in/ali dlje časa zadržujemo v naravi, se priporoča uporaba repelentov, ki preprečujejo pike klopov. Priporoča se tudi CEPLJENJE PROTI KLOPNEMU MENINGOENCEFALITISU, s katerim se proti bolezni učinkovito zaščitimo.
 
ZDRAVA IN URAVNOTEŽENA PREHRANA
 
V poletnih mesecih, ko je naše telo izpostavljeno vročini, sta primerna in zdrava prehrana ter zadostno uživanje tekočine še bolj pomembni. Prehrana naj bo uravnotežena z dovolj zelenjave in sadja, ki naj bo iz lokalnega okolja, saj so sezonski lokalni pridelki običajno bolj optimalno dozoreli in imajo višjo hranilno vrednost. To pomeni, da vsebujejo večje količine metabolitov v primerjavi s sadjem in zelenjavo, ki sta bila skladiščena in transportirana daljši čas. Pitje dovolj tekočin, predvsem vode, nesladkanih zeliščnih čajev ter razredčenih 100 % sadnih sokov, v vročih poletnih dneh izboljša delovanje organizma in počutje.

 

PREHRANSKA PRIPOROČILA za vroče poletje:
 
  • Otroci naj bi dnevno zaužili od 1 do 1,5 litra, odrasli pa 2,5 litra tekočine, predvsem vode, nesladkane zeliščne čaje ter razredčene naravne 100 % sadne ali zelenjavne sokove.

  • NEPRIMERNE za pitje so gazirane in negazirane sladkane in aromatizirane brezalkoholne pijače in energijske pijače, ki so običajno le vir praznih kalorij.

  • Zaradi povečanega znojenja v vročih dneh pijemo več, še zlasti, če smo telesno aktivni.

  • Lahke gazirane in negazirane aromatizirane brezalkoholne pijače vsebujejo manj kalorij, imajo pa dodana umetna sladila, ki za otroke in mladostnike niso priporočljiva.

  • Izgubljeno tekočino nadomeščamo v manjših odmerkih prek celega dneva, tako v času obroka kot med obroki. Blaga izsušitev se pojavi še pred občutkom žeje.

  • Otroci naj imajo v svoji bližini vedno na razpolago dovolj pitne vode, ohlajenega čaja ali razredčenega sadnega soka brez dodanih sladkorjev.

  • Izogibajmo se pitju kave in alkohola, pretirano hladnim pijačam ter pijačam z dodanim sladkorjem.

  • V vročih dneh uživajmo več manjših dnevnih obrokov, ki ne preobremenijo naše presnove

 

AKTIVNO POLETJE

  • Poletne dni izkoristimo za čim več gibanja v naravi!

  • Gibajmo se vsaj eno uro na dan (otroci in mladostniki) oziroma vsaj pol ure na dan (odrasli).

    Za gibanje izberimo zgodnje dopoldanske ali pozne popoldanske ure.

  • Izogibajmo se naporom sredi dneva, ko sonce najbolj pripeka, saj telesni napori v vročini lahko škodijo zdravju.

  • Z gibanjem izgubimo več tekočine, zato jo sproti nadomeščajmo. Če se krepko oznojimo, si privoščimo tudi izotonične napitke.

  • Pri aktivnostih oblecimo lahka oblačila, ki nas ne bodo ovirala..

  • S polnim želodcem ne izvajajmo gibalnih aktivnosti - med obrokom in gibanjem naj bosta vsaj dve uri razmika.

  • Gibajmo se, ko smo spočiti in naspani, saj bomo tako zmanjšali možnost poškodb.

 

VARNO NA PIKNIKIH

Nehigienska oz. neprimerna priprava in/ali shranjevanje živil na piknikih, je lahko vzrok za različne okužbe in zastrupitve z živili. Zato je upoštevanje PRIPOROČIL za varno rokovanje z živili še posebej pomembno:

 

  • Vsa hitro pokvarljiva živila shranjujemo v hladilniku, dokler jih ne dostavimo na mesto piknika. Za transport uporabilo hladilne torbe za živila, s pomočjo katerih vzdržujemo hladno verigo, ki je pogoj za zagotavljanje varnih živil.

  • Pazimo, da surova živila ne pridejo v stik z živili, ki so že pripravljena za uživanje (ločene hladilne torbe, pribor, orodje, posoda in orodje).

  • Vsa živila pokrijemo, da preprečimo onesnaženje!

  • S hladilnimi torbami ravnamo previdno in jih odpiramo le, ko je potrebno. Postavljene naj bodo v senci, stran od živali in drugih virov onesnaženja iz okolja.

  • Poskrbimo za tekočo pitno vodo, ki jo uporabimo za sprotno in natančno UMIVANJE ROK. Če le te ni, moramo imeti s sabo dovolj ustekleničene vode. Roke si umijemo preden začnemo pripravljati živila, po vsakem stiku s surovimi živili, ko končamo z delom in ostalimi nečistimi opravili.

  • Tudi v improviziranih pogojih je potrebno vzdrževati higieno rok, opreme in orodja.

  • Vsa živila, ki se pečejo na žaru morajo biti tudi v sredini dovolj pečena. Zunanji videz mesa ni zagotovilo, da je le to tudi v sredini dovolj pečeno!

  • Gotova živila čim prej porabimo! Živil ne shranjujmo v nevarnem temperaturnem območju (5ᵒ do 63ᵒC). Če so bila shranjena v tem temperaturnem območju več kot dve uri, jih zavržemo.

 

Naj bodo poletni koraki aktivni, zdravi in varni. Pozorni bodimo na zadostno pitje tekočine, uživanje zdrave in uravnotežene prehrane, ter ustrezno zaščito oz. izogibanje škodljivim vplivom sončnih žarkov. Otorokom in mladostnikom pa tudi med šolskimi počitnicami priporočamo aktiven počitek z dovolj spanja, gibanje v naravi in druženje s prijatelji, družino ter starimi starši. Svetuje se aktivno preživljanje prostega časa v organiziranih skupinskih delavnicah, ter omejena uporaba sodobne tehnologije.