Z znanjem do boljšega zdravja

Varnost živil v prehrani otrok

03. 09. 2015
Izbira zdravih in varnih živil je v prehrani otrok izredno pomembna. Pri otrocih imunski sistem še ni popolnoma dozorel, zato so bolj dovzetni za okužbe in zastrupitve. Ob upoštevanju preprostih pravil pri izbiri živil in pripravi hrane se tveganju lahko izognemo.

Priprava hrane za otroke

  1. Izbira sestavin

  • izbiramo sveža živila, če je le možno, lokalnega izvora;
  • v prehrani otrok se izogibamo globoko zamrznjenim živilom z dolgim rokom uporabe;
  • že v trgovini preverimo deklaracijo/označbo živila, ustreznost embalaže (da ni počena, umazana …), preverimo ali je sestava živila primerna za prehrano otroka;
  • izogibamo se živilom, ki vsebujejo veliko barvil in aditivov;
  • določena živila lahko vsebujejo škodljive mikroorganizme, zaradi katerih lahko zbolimo.

Pri izbiri živil, ki jih bodo zaužili otroci, se izogibamo:

  • surovim ribam, školjkam in drugim morskim sadežem;
  • morskem psu, mečaricam, jadrovnicam (zaradi relativno visoke vsebnosti živega srebra, ki lahko vpliva negativno na razvoj živčnega sistema otroka);
  • surovemu mleku in mlečnim izdelkom iz surovega mleka;
  • postrežnim paštetam ali jedem iz surovega mesa (tatarski biftek);
  • jedem iz surovih jajc (doma pripravljena majoneza, šato, tiramisu);
  • surovim kalčkom;
  • pri otrocih do starosti enega leta medu, zaradi možnosti prisotnosti spor bakterij Clostridium botulinu;
  • gobam (zaradi težje prebavljivosti in možnosti zastrupitve).

 

  1. Umivanje rok

Umivanje rok je eden najpomembnejših ukrepov za zaščito pred boleznimi, povzročenimi s hrano, na kar dosledno opozarjamo in učimo tudi otroke.

Roke umijemo vedno pred in po rokovanju s hrano, še posebej s surovo, po kašljanju, kihanju, brisanju nosu, po previjanju otroka, po uporabi sanitarij, po stiku s tlemi, odpadki, hišnimi ljubljenčki …

 

  1.  Čiščenje in pranje

  • kuhinjske pripomočke (rezalno desko, nož …) po uporabi očistimo z detergentom in toplo vodo;
  • obrabljene rezalne deske, ki se težko očistijo, zamenjajmo;
  • redno peremo kuhinjske krpe, menjamo pomivalno gobico;
  • pločevinkam s hrano pred odpiranjem očistimo pokrov;
  • temeljito pod čisto tekočo vodo operemo sveže sadje in zelenjavo. Tudi če bomo sadje olupili (pomaranče, limone, melone, banane …) ga najprej temeljito operemo.

 

  1. Ločevanje živil, posode in pribora

Škodljive mikroorganizme, ki lahko povzročijo okužbe in zastrupitve s hrano, lahko ob rokovanju z živili prenesemo iz ene vrste živila na drugega. Posebej previdno postopamo pri pripravi surovega mesa in jajc, ki naj ne pridejo v stik z gotovimi živili.

Surovo meso in jajca od ostalih živil ločimo že v nakupovalnem vozičku, ločeno jih shranjujemo tudi v hladilniku. Pri pripravi uporabimo posebno rezalno desko in druge pripomočke, ki jih po uporabi temeljito očistimo z detergentom in toplo vodo.

 

  1. Zagotavljanje zadostne toplotne obdelave živil

Pri toplotni obdelavi živil (kuhanje, pečenje) moramo zagotoviti zadostno temperaturo in ustrezen čas toplotne obdelave živila. Cvrtje, kot način obdelave živil, ni priporočljivo za prehrano otrok (akrilamid).

Pozorni smo na sledeče:

  • meso po toplotni obdelavi po razrezu ne sme biti rožnate ali celo rdeče barve;
  • pri pripravi jajc naj bosta beljak in rumenjak v celoti trda;
  • meso rib se po pravilni pripravi zlahka razkosa z vilico;
  • pri pogrevanju hrane grejemo do središčne temperature najmanj 74 °C, juhe in omake zavremo.

 

  1. Shranjevanje hrane

Pripravljeno hrano, ki je otrok ne bo zaužil takoj po pripravi, shranimo v hladilnik, najkasneje dve uri po pripravi, sicer jo zavržemo. Pripravljene hrane ne hranimo v hladilniku več kot 24 ur (meso, perutnina, ribe in jajca) ali več kot 48 ur (sadje in zelenjava). Če bomo hrano zamrznili, jo pospravimo v posodice (ki so namenjene zamrzovanju hrane) ali v vrečke za živila, katere opremimo z imenom jedi in datumom priprave. V Evropi in ZDA veljajo različna priporočila glede časa hrambe doma pripravljene zamrznjene otroške hrane1,3,4. Priporočljivo je, da doma pripravljeno zamrznjeno otroško hrano porabimo v roku dveh mesecev, sicer jo zavržemo.

Živila vedno odtajujemo v hladilniku, nikoli pri sobni temperaturi.

 

Priporočila za hranjenje otroka s kašicami:

  • Pred pričetkom hranjenja si umijemo roke.
  • Otrokove žličke med hranjenjem nikoli ne dajemo v svoja usta ali usta kogarkoli drugega, zaradi možnosti prenosa številnih mikroorganizmov.
  • Če hranimo otroka z živilom neposredno iz originalne embalaže, preostanek vedno zavržemo.
  • Če je pakiranje kašice večje, kot je bo otrok pojedel v enem obroku, otroka ne hranimo iz stekleničke, ampak damo ustrezno količino kašice na krožnik in otroka hranimo iz krožnika. Preostalo kašico dobro zapremo in shranimo v hladilnik. Če otrok potrebuje še več hrane, ponovno damo kašico na krožnik, pri čemer uporabimo čisto žlico.
  • Odprto otroško hrano hranimo v hladilniku po navodilu proizvajalca ali največ 48 ur. Če nismo prepričani ali je še užitna, jo raje zavržemo.
  • Nikoli ne pustimo pripravljene hrane na sobni temperaturi več kot 2 uri.

 

Viri:

  1. Food and Drug Administration. Once Baby arrives. Pridobljeno 6. 8. 2012 s spletne strani: http://www.fda.gov/Food/ResourcesForYou/HealthEducators/ucm089629.htm.
  2. Food Safety News. Making hommade Baby food safe. Pridobljeno 6. 8. 2012 s spletne strani: http://www.foodsafetynews.com/2011/02/making-homemade-baby-food-safe/.
  3. Food and Nutrition Service. Home prepared Baby Food. Pridobljeno 9. 8. 2012 s spletne strani: http://www.fns.usda.gov/tn/resources/feedinginfants-ch12.pdf.
  4. United States Department of Agriculture. Keepeng Kids safe. A Guide for Safe Food Handling & Sanitation. Pridobljeno 6. 8. 2012 s spletne strani: http://teamnutrition.usda.gov/resources/appendj.pdf.
  5. Inštitut za varovanje zdravja in območni zavodi za zdravstveno varstvo. Higienska priporočila za varnost živil za potrošnike. Pridobljeno 6. 8. 2012 s spletne strani: http://www.ivz.si/Mp.aspx?ni=23&pi=5&_5_id=1882&_5_PageIndex=0&_5_groupId=193&_5_newsCategory=&_5_action=ShowNewsFull&pl=23-5.0.
  6. Keep Kids Healthy. Food  Safety Guide for Children. Pridobljeno 6. 8. 2012 s spletne strani:  http://www.keepkidshealthy.com/nutrition/food_safety.html.
  7. Bratanič, B. et al. Smernice zdravega prehranjevanja za dojenčke.  Pridobljeno 6. 8. 2012 s spletne strani: http://www.mz.gov.si/fileadmin/mz.gov.si/pageuploads/zakonodaja/mednarodna_zakonodaja/VARNOST_%C5%BDIVIL/SMERNICE_PREHRANJEVANJA_DOJENCKE_P-4_preview.pdf.
  8. Safe Standards Agency. Babies and children – special advice. Pridobljeno 13. 8. 2012 s spletne strani: http://www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/sfbbcmbabies.pdf.