Z znanjem do boljšega zdravja

PRAZNIKI NISO LE BOGATO OBLOŽENE MIZE

21. 12. 2018
Praznični december je čas, ko si vsi dovolimo malce več, kot sicer. Je mesec, ko si zaradi posebnega prazničnega vzdušja dovolimo kakšno pregreho, dve ali celo tri, ki pa lahko hitro nosijo posledice na počutju in nenazadnje tudi na zdravju. Velikorat ob izobilju, ki spremlja ta čas pozabimo, da smisel praznikov niso zgolj bogato obložene mize, saj pravo vzdušje najdemo tudi v iskrenih odnosih, preživljanju časa v naravi in nenazadnje v vsem, kar radi počnemo. Zato smo se v mesecu decembru na NIJZ OE Novo mesto skupaj s Knjižnico Mirana Jarca odločili pripraviti zdravstveni kotiček, ki bo vse tamkajšnje obiskovalce opremil z nasveti, ki pravijo, kako naj bi jedli "po meri in po pameti", ter na takšen način zaužili praznike v polni meri in ob tem ostali zdravi. Obiskovalce smo opremili z nasveti, ter zdravimi različicami prazničnih receptov.

Prazniki so pogosto tudi čas, ko se več ukvarjamo s prehrano in s tem, kako in s čim bomo obložili praznično mizo. Pestra ponudba praznične hrane, ki ima lep videz, vonj in okus, nam poveča tek. Zato je pomembno, da smo ob vseh sladkih, mastnih in slanih dobrotah, čim bolj zmerni. Na zabave ne hodimo lačni, temveč doma pred dogodkom pojejmo nekaj lahkega. Torej, pomemben je razmislek ter načrtovanje obrokov v naprej, s čimer se izognemo prenajedanju.

Prehrana je tudi del naše tradicije. V prazničnem času se mize v večini domov kar šibijo pod različnimi dobrotami. Hrana in sam obred prehranjevanja namreč že od nekdaj igrata zelo pomembno vlogo v našem družabnem življenju. S hrano si izkazujemo naklonjenost oziroma našim najbližjim pokažemo, koliko nam pomenijo. Ob bogato obloženih mizah se je pogosto kar težko zadržati in pojesti ravno prav. Ljudje namreč jemo tudi z očmi. To pa ne pomeni, da praznični jedilniki ne more biti uravnoteženi. Torej v recepture vključimo dovolj zelenjave, sadja, kaš in izdelkov iz polnovrednih žit. S tem zaužijemo dovolj vitaminov in mineralov in zlasti dovolj vlaknine, ki ugodno vpliva na našo prebavo. Uživajmo tudi manj mastno mleko in mlečne izdelke ter puste vrste mesa, ki mu odstranimo tudi vidno maščobo. Paziti moramo tudi na pitje. Ne pretiravajmo s sladkanimi aromatiziranimi pijačami, energijskimi napitki in alkoholom. Poskrbimo tudi, da dovolj časa namenimo telesni aktivnosti.

Nekaj misli, ki so nam lahko v pomoč:
• Zmernost je lepa čednost, tudi pri prehrani
• V prazničnem času naj bo na vašem jedilniku več sadja in zelenjave
• Ne pozabite na primerno velikost porcij
• Omejite uživanje kalorij v tekoči obliki
• Jejte počasi, da boste pojedli manj
• Poskusite poslušati svoje telo
• Naj bo v vsakem obroku tudi nekaj zelenjave

Letošnje leto zaključujemo z mislijo, ki pravi, da prazniki niso zgolj bogato obložene mize, večji smisel le teh namreč najdemo tudi drugod, zato vam v imenu celotnega NIJZ OE Novo mesto želimo, da boste tako v prihajajočih dneh kot tudi v naslednjem letu 2019 na vseh področjih našli točno tisto, kar vas bo izpopolnilo.

Srečno in vse lepo!

V imenu NIJZ OE Novo mesto,
Tea Kordiš in Danijela Čutura Sluga