Preprečevanje poškodb

Kolesarjenje

Preprečevanje poškodb

Kolesarjenje je priljubljena oblika rekreacije za odrasle in otroke, pa tudi zdrav in okolju prijazen način transporta. Žal se kolesarji pogosto poškodujejo in poškodbe so lahko zelo resne, še posebej ob trčenju z motornim vozilom.

Zadnje posodobljeno: 20.04.2023
Objavljeno: 20.04.2023

Varno kolesarimo na površinah za kolesarje

V prometu je vožnja po kolesarskih pasovih, stezah in poteh za kolesarje najbolj varna. Pri tem moramo po kolesarskem pasu/stezi voziti v isti smeri kot poteka motorni promet, na dvosmerni kolesarski stezi/poti pa po desni strani steze/poti.

Že pred začetkom vožnje na spletu poiščemo površine, namenjene za kolesarje, in izberemo najbolj varno pot. Še posebej za začetnike in manj izkušene kolesarje je uporaba teh površin dober način, da v varnem okolju osvojijo potrebne spretnosti in povečajo samozavest.

Kolesarska infrastruktura zagotavlja, da so ranljivi udeleženci v prometu ločeni od motornega prometa, kar zmanjša tveganje kolesarjev za trčenje z motornimi vozili in resne poškodbe. Prav tako vožnja po kolesarskih površinah preprečuje, da bi kolesarji trčili v avtomobilska vrata, ki jih nenadoma odpre potnik v parkiranem avtomobilu.

Če ni kolesarskega pasu ali steze, vozimo ob desnem robu vozišča v isti smeri kot poteka promet in na varni razdalji od roba vozišča. Na tak način nas vozniki dobro vidijo in takoj opazijo, ko z roko nakažemo spremembo smeri vožnje.

Spoštujemo prometne predpise

Usposobimo se za varno vožnjo s kolesom na cesti in kolesarski infrastrukturi. Spoštujemo prometne predpise in smo pozorni na prometno signalizacijo in znake.

Pred zavijanjem v križišču in ob vožnji mimo ovire nakažemo spremembo smeri vožnje pravočasno in nedvoumno z bočnim iztegom roke na stran in se prepričamo, da so nas opazili.

Če vozimo v skupini kolesarjev, vozimo drug za drugim. Primerna razdalja med kolesarji je odvisna od hitrosti kolesarjenja, vendar naj bo enaka najmanj dolžini treh koles.

Preden prečkamo cesto na prehodu za pešce, moramo sestopiti s kolesa in preko prehoda kolo potiskati ob sebi. To velja tudi za otroke, razen če so zelo majhni. V takem primeru starš otroka vodi za roko ali ga nese v naročju, z drugo roko pa potiska ali nese otroško kolo po prehodu za pešce.

Med vožnjo s kolesom ne uporabljamo mobitela, slušalk ali drugih naprav, ki bistveno zmanjšajo našo slušno in vidno zaznavanje ter zmožnost obvladovanja kolesa.

S kolesi ni dovoljena vožnja v naravnem okolju zunaj naselij, zunaj vseh vrst cest, zunaj kolovozov in poljskih poti. Prepoved velja tudi za gozdne in planinske poti. V naravnem okolju je vožnja s kolesom dovoljena po vseh utrjenih poteh, ki se uporabljajo za hojo ali vožnjo, če temu ne nasprotuje lastnik ali upravljavec poti. Vožnja s kolesi je dovoljena tudi na območjih, ki so s prostorskimi akti določena kot površine za šport in rekreacijo in namenjena tudi vožnji s kolesi.

Nosimo kolesarsko čelado in zaščitimo glavo

Pravilno nameščena kolesarska čelada, ki ustreza velikosti naše glave, zmanjša tveganje za resne poškodbe glave za 60 %. Uporaba čelade je v Sloveniji zakonsko obvezna za otroke in mladostnike do dopolnjenega 18. leta starosti, priporočljiva pa je tudi za odrasle kolesarje, saj pomembno prispeva k njihovi varnosti. Otroci radi posnemajo odrasle, zato bodimo zgled.

Čelada mora biti pravilno nameščena in se mora dobro prilegati glavi:

  • Ko stresemo z glavo levo-desno in naprej-nazaj, se čelada ne sme premikati.
  • Sega globoko na čelo, približno 3 cm (dva prsta) nad obrvi. Pri tem zadnji del čelade ne sme segati na kolesarjev vrat.
  • Zapeti paščki tvorijo črko V pod ušesi.
  • Dolžino paščkov prilagodimo tako, da čelada dobro objame glavo. Med zapetimi paščki in brado naj bo za en prst prostora.

Opozorilo: Za vožnjo s kolesom se ne uporablja čelade za rolkanje, razen če je bila čelada testirana tudi za ta namen in je to zapisano na oznaki.

Več o kolesarski čeladi

Poskrbimo, da nas bodo vozniki dobro videli tudi ponoči in ob slabši svetlobi, npr. ob zori in mraku. Nosimo oblačila svetlih ali dodatke fluorescentnih barv, ki so dobro vidna v slabših svetlobnih pogojih. Oblačila z odsevniki so dobro vidna le v temi, ko jih osvetlijo avtomobilske luči, medtem ko so ob zori in mraku manj učinkovita.

Vozniki motornih vozil prispevamo k varnosti kolesarjev

Zmanjšamo hitrost vožnje na 30 km/uro v situacijah, ko si delimo cesto z ranljivimi udeleženci v prometu, kot so kolesarji in pešci. Še posebej smo previdni na območjih v bližini šol, kjer se otroci s kolesom vozijo v šolo in nazaj domov.

Na cesti moramo dati kolesarju dovolj prostora, t.j. bočna razdalja pri prehitevanju kolesarja mora znašati najmanj 1,5 m.

Pazljivi smo pri izstopanju iz parkiranega avtomobila. Preden odpremo avtomobilska vrata, vedno preverimo, ali so v bližini kolesarji:

  • pogledamo v vzvratno in stransko ogledalo;
  • potem se obrnemo nazaj in pogledamo čez levo ramo, ali se približujejo kolesarji;
  • ko je pot prosta, počasi odpremo avtomobilska vrata.

Velikost in tehnična brezhibnost kolesa

Kolo mora biti prave velikosti, ki jo določimo s pomočjo tabel glede na telesno višino kolesarja (oz. dolžino notranje strani spodnjega uda) in tip kolesa (gorsko, treking, cross, mestno, cestno).

Imeti mora vso obvezno opremo: brezhibno sprednjo in zadnjo zavoro, belo luč spredaj in rdečo luč zadaj, rdeči odsevnik zadaj, rumene ali oranžne odsevnike na pedalih, na kolesih pa rumene ali oranžne bočne odsevnike, zvonec.

Kolo mora biti tehnično brezhibno in redno vzdrževano. Naj nam preide v navado, da se pred vožnjo prepričamo, ali so pnevmatike napolnjene, luči in zavore pravilno delujejo.

_________________________________________________

POVEZANE TEME

Vožnja z e-skirojem

Otrok na kolesu

Otroški kolesarski sedež in prikolica

Za dobro javno zdravje
Območna enota Murska Sobota

Zgeni.se po Pomurju 2024

Podrobno
Območna enota Murska Sobota

Zaključek akcije Zimska gibanica 2024

Podrobno
Območna enota Celje

Preventivni dnevi v marcu na Celjskem – zlasti o preprečevanju in zgodnjem odkrivanju raka

Podrobno