Z znanjem do boljšega zdravja

Kako ohranjati dobro počutje in duševno zdravje?

12. 02. 2020
Duševno zdravje je neločljivi del posameznikovega zdravja in ne pomeni zgolj odsotnost duševne bolezni, temveč mnogo več. Svetovna zdravstvena organizacija (SZO) duševno zdravje opredeljuje kot stanje dobrega počutja, v katerem posameznik razvija svoje sposobnosti, se uspešno spoprijema s stresom v vsakdanjem življenju, dela učinkovito in plodno ter prispeva v svojo skupnost.

V zadnjih letih se vse bolj uveljavlja koncept pozitivnega duševnega zdravja, ki temelji na krepitvi in ohranjanju duševnega zdravja, in sicer s pozitivnimi kazalci, kot so pozitiven odnos do sebe in drugih, samospoštovanje in dobra samopodoba, uspešno soočanje z izzivi in težavami vsakdanjika, sposobnost prilagajanja okolici itd. In kaj lahko naredite sami za krepitev svojega dobrega počutja in duševnega zdravja?

 

Naučite se sprejeti in ceniti samega sebe

Privoščite si prijaznost do samega sebe. Naučite se pohvaliti in nagraditi ob določenih osebnih in poslovnih dosežkih, izogibajte pa se pretirani negativni samokritičnosti. Prav tako si vzemite čas za stvari, ki so vam v veselje, kot so na primer hobiji, ki vas izpopolnjujejo.

 

Obkrožite se z ljudmi, ki dobro vplivajo na vaše počutje

Ljudje z močnimi družinskimi ali socialnimi vezmi so na splošno bolj zdravi od tistih, ki nimajo podporne mreže. Močna podporna mreža vam je namreč lahko v veliko pomoč, da se od težav za korak odmaknete in vam celo ponudi morebitne ideje za njihovo reševanje.

 

Redna telesna dejavnost

Telesna aktivnost lahko izboljša vaše razpoloženje in je koristna za vaše duševno zdravje. Zdravi odrasli naj bi bili,  tako priporoča SZO, zmerno intenzivno telesno dejavni vsak dan najmanj 30 minut. Otrokom pa priporoča najmanj uro zmerne do intenzivne telesne dejavnosti.

Tudi fizično zahtevno delo, kot na primer sekanje drv ali odmetavanje snega, je koristno za naše fizično in duševno zdravje.

 

Zdravo prehranjevanje

H krepitvi duševnega zdravja pripomore tudi zdravo prehranjevanje. Pomembno je jesti večkrat na dan, dnevno naj bi zaužili tri do pet obrokov. Tako preprečimo velik padec sladkorja v krvi, kar lahko vodi v slabo počutje ali nihanje razpoloženja. Zelo pomemben obrok je zajtrk, saj nas napolni z energijo za začetek dneva.

V prehrano vključite dovolj zelenjave in sadja, saj vsebujejo veliko vitaminov, mineralov in varovalnih snovi. Pri vseh populacijskih skupinah je pomemben zadosten vnos kakovostnih beljakovinskih virov in zmerno uživanje maščob, od teh naj bo čim več nenasičenih. Izdelke iz bele moke nadomestite s polnozrnatimi, saj imajo višjo vsebnost vlaknin in hranljivih snovi. Uživajte čim manj sladkega in slanega.

 

Skrb za druge

Prispevajte del svojega časa in energije za pomoč ljudem v stiski. Pomoč drugim ni dobra le za ljudi, ki jim pomagate, temveč tudi za vas. Ko nekomu pomagate, se krepita tudi vaša samozavest in občutek, da ste del skupnosti.

 

Naučite se, kako se spoprijeti s stresom

Stres je del vsakdanjika, zato je dobro poznati tehnike obvladovanja negativnega stresa, lahko pa je to tudi sprehod v naravo z vašim ljubljenčkom ali morda pisanje dnevnika. Ne pozabite se tudi nasmehniti in vnesti v svoje življenje kanček humorja, saj raziskave kažejo, da lahko smeh ojača vaš imunski sistem, lajša bolečino, sprosti telo in zmanjša stres.

 

Postavite si realne cilje

Odločite se, kaj želite doseči na osebnem, profesionalnem oziroma akademsko področju in si zapišite korake, ki jih potrebujete za uresničitev svojih ciljev. Prizadevajte si visoko, vendar bodite realni in ne pretiravajte.

 

Izogibajte se zasvojenosti s katero koli kemično snovjo (nikotinu, alkoholu, nedovoljene psihoaktivne snovi)

Včasih ljudje uporabljajo alkohol in druge droge za sproščanje stresa oziroma notranjih napetosti, ki jih sicer kratkotrajno umirijo, v resnici pa težave le še poslabšajo. Tovrstne navade namreč vodijo v zasvojenost.

 

Poiščite pomoč, ko jo potrebujete

Iskanje pomoči je znak moči, ne šibkosti. Ljudje, ki imajo težave, lahko ob ustrezni strokovni pomoči živijo polno življenje.