Telesna dejavnost

Kako lahko zmanjšamo sedeč življenjski slog?

19. 08. 2016
Sodobni način življenja postaja vse bolj nedejaven in vse bolj sedeč. Raziskave kažejo, da je neprekinjen čas daljšega sedenja povezan z razvojem različnih motenj povezanih z zdravjem in nastankom kroničnih nenalezljivih bolezni. Lahko celo vpliva tako na splošno umrljivost kot tudi na umrljivost zaradi srčno- žilnih bolezni.

Daljše in neprekinjeno sedenje negativno vpliva na zdravje tudi tistih posameznikov, ki sicer dosegajo priporočila za telesno dejavnost.

Kako zmanjšati čas vsakodnevnega sedenja?

SPLOŠNI UKREPI:

  • Čas, ki ga preživite sede, zmanjšajte na najmanjšo možno mero.
  • Dejavnosti, ki jih običajno opravljate sede prekinite s krajšo stojo oziroma še bolje z drobnimi vložki telesne dejavnosti.
  • Čas sedenja prekinite na uro ali dve in to za vsaj minuto ali dve.

SPECIFIČNI UKREPI:

  • Čim več hodite oziroma pešačite (doma, v službi, na poti, v prostem času).
  • Uporabljajte stopnice namesto dvigala.
  • Stoje opravljajte:
    • telefonske pogovore in
    • krajše sestanke.
  • Organizirajte tako imenovane »hodeče« sestanke. Sestanek, namenjen manjšim skupinam (npr. do 5 ljudi) opravite med hojo oziroma sestanek izkoristite za sprehod.
  • Pri daljšem (običajno) sedečem delu:
    • za računalnikom,
    • tekočim trakom ali
    • med daljšimi sestanki ter
    • med gledanjem televizije ali
    • igranjem elektronskih igric naredite krajše in predvsem aktivne premore/odmore oziroma večkrat
      • vstanite,
      • se sprehodite,
      • razgibajte in/ali
      • raztegnite.
  • Med krajšimi vožnjami z avtobusom ali vlakom:
    • raje stojte, namesto, da sedite in/ali
    • izstopite postajo ali dve prej ter preostanek poti prepešačite.
  • Med daljšimi vožnjami z avtobusom, vlakom ali letalom večkrat:
    • vstanite,
    • se sprehodite,
    • razgibajte in/ali
    • raztegnite

(če je to glede na okoliščine sploh izvedljivo in hkrati tudi varno).