Z znanjem do boljšega zdravja

Regijska srečanja vodij timov Zdravih šol v letu 2017

30. 06. 2017
Na Koroškem imamo skupaj 20 osnovnih šol, od tega tri šole s prilagojenim programom, ter dva šolska centra, v okviru katerih deluje 5 srednjih šol. Veseli smo, da se je na Koroškem v dosedanjih petih širitvah slovenske mreže Zdravih šol, mreži priključilo deset osnovnih in štiri srednje šole, ki so pomemben partner pri širitvi in prenosu aktualnih tem v šolska okolja.

Med njimi sta tudi dve šoli (Osnovna šola Prežihov Voranc ter Druga osnovna šola Slovenj Gradec), ki sta, skupaj s še desetimi  drugimi slovenskimi šolami, pred več kot dvajsetimi leti orale ledino. Kasneje se jima je v drugi in tretji širitvi mreže na Koroškem pridružilo šest šol, ob četrti pet šol, ob zadnji širitvi pa smo bogatejši še za eno šolo. Več o slovenski mreži Zdravih šol si lahko preberete na tej povezavi.

 

V sklopu delovanja mreže, nacionalne in regijske koordinacije, se trudimo šolam vsako leto ponuditi tri strokovna regijska srečanja za vodje timov Zdravih šol in njihove aktivne člane – udeleženci  srečanj novo pridobljene informacije in znanja prenesejo dalje v svoje kolektive na šolah. Vsebine srečanj so raznolike, vedno pa sledijo t.i. rdeči niti, ki nas vsebinsko vodi v posameznem šolskem letu in pa tudi aktualnim potrebam v lokalnem okolju. V goste povabimo bodisi zunanje strokovnjake, predavajo tudi naši sodelavci iz območne enote NIJZ ali drugih regij, predstavitve dobrih praks imajo članice timov Zdravih šol,… Dogajanje je vedno zanimivo in vsakdo v vsebini srečanj najde nekaj zase – tako  osebno kot strokovno, četudi se lahko principi dela na različnih nivojih izobraževanja razlikujejo (npr. osnovne in srednje šole, šole s prilagojenim programom,…).

Če na hitro predstavimo zadnji dve srečanji na Koroškem, ki sta bili posvečeni prehrani in telesni dejavnosti:

29. marec 2017 - Spodbujanje gibanja oz. telesne dejavnosti v šolskem okolju

Raziskave kažejo, da potrebujejo otroci, ne glede na starost, vsaj uro zmerne telesne dejavnosti dnevno. Primeri zmerne dejavnosti so plavanje, hitra hoja, ples, aktivna igra, kolesarjenje in večina športnih iger. Strokovnjaki priporočajo, da se otrok udejstvuje v priljubljenih igrah, ki krepijo kosti ter moč in gibljivost mišic, vsaj dvakrat na teden. Zlasti primerne dejavnosti so plezanje, skakanje s kolebnico in gimnastika.

Otroci imajo najraje dejavnosti, v katerih sodelujejo tudi njihovi starši. Na ta način tudi nedejavnega otroka spodbudimo k aktivnosti. Prijetno vzdušje pri igri bomo lahko dosegli, kadar bomo otroke postopoma pripravljali na večje izzive in jih za trud in dosežke tudi pohvalili.

Nekatera brezplačna gradiva lahko najdete na naslednjih povezavah:

Dr. Peter Železnik iz Gozdarskega inštituta Slovenije nam je pripravil zelo zanimivo izkušnjo učenja v naravi. V uri in pol smo v okolju ravenske Trim steze in gozda sodelovali v različnih vajah, s pomočjo katerih lahko učenci, pedagogi in drugi pridobivamo najrazličnejša znanja. Kot pravijo na GIS je gozdna pedagogika eden izmed pristopov okoljske vzgoje, ki je povezan z gozdom in našim odnosom z njim. Gozdna pedagogika ceni, spodbuja in promovira gozd kot zdravo in inovativno učno okolje za učenje na prostem ter uporablja aktivne izobraževalne metode, ki krepijo medsebojno sodelovanje in spodbujajo trajnostni razvoj.

Vabljeni k ogledu nove spletne strani GOZD EKSPERIMENTOV

Priročnik Za učenje in igro v gozdu si lahko brezplačno snamete TUKAJ

Ker slika marsikdaj pove več kot tisoč besed, si lahko foto utrinke z delavnice ogledate TUKAJ.

Izkoristili smo čudovit pomladni dan in srečanje zaključili v Grajskem parku z zadnjim predavanjem in praktičnim prikazom, ki ga je izvedel Primož Zlatar, diplomirani fizioterapevt iz Zdravstvenega doma Slovenj Gradec. Fizioterapevt nam je predstavil smernice za zdravo in varno gibanje, najpogostejše napake, ki jih pri tem počnemo tako otroci kot odrasli, izvedli pa smo tudi nekaj praktičnih vaj za krepitev mišic (predvsem hrbtnih).

13. junij 2017 - Spodbujanje zdravega prehranjevanja v šolskem okolju

Prehranjevanje je med najpomembnejšimi dejavnostmi vsakega organizma in prehranjevalni vzorci se pri človeku izoblikujejo zgodaj v otroštvu, kasneje v odrasli dobi pa jih je težko spreminjati. Zato je zelo pomembno, da s spodbujanjem zdravega prehranjevanja začnemo dovolj zgodaj. Ključno vlogo pri tem imajo šole, saj je to okolje, kjer lahko otroci in mladostniki pridejo do koristnih informacij in znanj, hkrati pa jim je tam hrana tudi ponujena. Ta naj bo sestavljena iz priporočenih kombinacij različnih vrst živil iz vseh skupin živil, kar bo ob ustreznem energijskem vnosu zagotovilo zadosten vnos vseh hranil, potrebnih za rast, razvoj in delovanje organizma.

Šolam se svetuje, da starše seznanijo, kako je poskrbljeno za prehrano njihovih otrok, da so obroki načrtovani v skladu s smernicami zdravega prehranjevanja ter katere podporne projekte in programe s področja prehrane šole izvajajo. Pomembno je, da so starši dobro informirani o izvajanju organizirane prehrane v šolah ter da starši podprejo prizadevanja šol pri uresničevanju zdravih prehranjevalnih navad.

Gospa Anka Peljhan, Društvo Vesela kuhna, je predstavila projekt »Kuhna pa to«. Več o zanimivem projektu najdete na naslednji povezavi.