Z znanjem do boljšega zdravja

Nekaj dejstev o prehranskih dopolnilih za hujšanje

20. 02. 2018
Način, s katerim dokazano lahko izgubimo nekaj telesne teže, je povezan z zdravo prehrano, zmanjšanim energijskim vnosom in telesno dejavnostjo. Ker take spremembe v življenjskem slogu niso tako zelo enostavne, posamezniki pogosto razmišljajo o tem, da bi uživali prehranska dopolnila, ki naj bi pospešila izgubo teže.

V tem prispevku po abecednem vrsten redu predstavljamo nekaj pogostih sestavin prehranskih dopolnil za hujšanje, ki jih dopolnjujemo z védenjem o učinkovitosti in varnosti. Prodajalci prehranskih dopolnil zatrjujejo, da njihovi izdelki na zniževanje telesne teže delujejo tako, da zaustavijo absorpcijo maščob ali ogljikovih hidratov, zmanjšujejo apetit ali pospešijo vaš metabolizem. Vendar je zelo malo znanstvenih dokazov, da prehranska dopolnila v resnici delujejo. Številna prehranska dopolnila so draga, nekatera lahko součinkujejo z zdravili, nekaj pa je lahko tudi zdravju nevarnih.

Če razmišljate o tem, da bi za zniževanje telesne teže uživali prehranska dopolnila, se prej posvetujte z zdravstvenim osebjem (svojim zdravnikom, referenčno sestro, medicinsko sestro v zdravstveno vzgojnem centru), še posebej, če imate zvišan krvni tlak, sladkorno bolezen, bolezni povezane s srcem ali druge kronične bolezni.

V prehranskih dopolnilih, namenjenih hujšanju, najdemo različne sestavine: zdravilne rastline in njihove izvlečke, vlaknine, minerale, ki so v različnih količinah in v različnih kombinacijah. Uživajo se v obliki kapsul, tablet, tekočin in praškov. Ugotavljamo, da proizvajalci prehranskih dopolnil zelo malo pozornosti namenjajo učinkovitosti in varnosti svojih izdelkov. Varno prehransko dopolnilo ni škodljivo za zdravje tistega, ki ga uživa. Učinkovito prehransko dopolnilo pa mora izkazovati zatrjevane učinke. Študije, s katerimi običajno dokazujejo vpliv na izgubo telesne teže, so opravljene z majhnim številom ljudi, ki uživajo obravnavano sestavino samo nekaj dni ali tednov. Učinkovitost in varnost izdelkov bi lahko dokazali le z raziskavo,  zasnovano na večjem številu ljudi, ki predstavljajo vzorec populacije, in bi trajala dalj časa (vsaj nekaj mesecev).

 

EKSTRAKT BELEGA FIŽOLA

Slika: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Phaseolus_vulgaris_white_beans%2C_witte_boon.jpg/1280px-Phaseolus_vulgaris_white_beans%2C_witte_boon.jpg?1459853148546

Ekstraktu belega fižola (običajni beli fižol Phaseolus vulgaris) pripisujejo zaviranje absorpcije ogljikovih hidratov in zaviranje apetita.

Ali deluje? Ekstrakt belega fižola lahko le malo pripomore k zmanjševanju telesne teže.

Varnost? Ekstrakt ne predstavlja tveganja za zdravje, v večjih odmerkih lahko povzroča težave v prebavnem sistemu.

 

EKSTRAKT ZELENE KAVE

Slika: http://images.parentherald.com/data/images/full/1612/green-coffee.jpg

Zelena kava so nepražena zrna kave. Ekstraktu zelene kave pripisujejo zmanjševanje zalog maščob in pretvorbo krvnega sladkorja v energijo.

Ali deluje? Povezava med uživanjem zelene kave in njenih ekstraktov in vzdrževanjem normalnega nivoja krvnega sladkorja ter vzdrževanjem normalne telesne teže ni bila potrjena.

Varnost? O varnosti ekstraktov zelene kave ni veliko podatkov. Poročano je, da lahko povzroča glavobole, težave v urinarnem traktu in težave z jetri. Prav tako vsebuje kofein (glej kofein).

 

GARCINIA CAMBOGIA

Slika: https://upload.wikimedia.org/wikipedia

Garcinia cambogia je drevo, ki je razširjeno v Aziji, Afriki in Polineziji. Sadež drevesa vsebuje hidroksi-citronsko kislino (HCA), ki ji prepisujejo zmanjševanje števila novih maščobnih celic, zaviranje apetita in s tem zmanjševanje zaužite količine hrane.

Ali deluje? Garcinia cambogia nima dokazane učinkovitosti zmanjševanja telesne teže.

Varnost? Trenutno znani podatki ne kažejo na povečano tveganje ob uživanju Garcinie cambogie. Kljub temu je je potrebna previdnost, saj je bilo poročano, da so nekateri posamezniki, ki so uživali prehranska dopolnila s sestavino Garcinia cambogia, razvili poškodbo jeter. Zaradi kombinacije sestavin pa ni bilo povsem jasno, katera od sestavin je bila odgovorna za to posledico.

 

GLUKOMANAN

Slika: http://www.gse-vertrieb.de/wp-content/uploads/2014/12/konjac_root.jpg

Glukomanan je topna prehranska vlaknina iz korena rastline Konjac, ki raste v Aziji.

Ali deluje? V EU je za to sestavino potrjena zdravstvena trditev »Glukomanan ob energijsko omejeni prehrani prispeva k zmanjšanju telesne teže«, saj zaradi nabrekanja v želodcu zmanjšuje apetit.

Varnost? Večina oblik glukomanana je varna, čeprav pri občutljivih posameznikih lahko povzroči težave v prebavnem sistemu (napenjanje, zaprtje, diareja, ipd.). V obliki tablet lahko ob nabrekanju predstavlja tveganje zaradi zadušitve.

 

GRENKA POMARANČA ALI CITRUS AURANTIUM

Slika: http://www.wikiwand.com/en/Bitter_orange

Citrus aurantium je izraz za plod in drevo s katerim označujemo vrste pomaranče, ki je znana tudi pod imenom »grenka pomaranča« (ang. "bitter orange") in sinonimi, kot so ang. seville orange, sour orange, bigarade orange, marmalade orange.

Glavna biološko aktivna substanca v ekstraktu Citrus aurantium je sinefrin (ang. synephrine).  Sinefrin je substituirana fenolna substanca, ki je strukturno podobna prepovedanemu efedrinu in ima zato tudi podobne stimulativne učinke.  Deluje na centralni živčni sistem in je ponekod v Evropi (npr. Švedska)  v odmerkih nad 20 mg/dan razvrščena kot zdravilo.

Ali deluje? Večini proizvodov, ki vsebujejo ekstrakt Citrus aurantium, se pripisuje učinek zmanjševanja telesne teže, čeprav ta učinek ni jasno dokazan.  Grenka pomaranča lahko nekoliko poveča potrebo po energiji (porabite več kalorij) in nekoliko zmanjša apetit.

Varnost? Uživanje prehranskih dopolnil s sinefrinom je lahko povezano z večjo verjetnostjo za težave s srčno-žilnim sistemom (zvišan krvni tlak, tahikardije, aritmije, miokardni infarkt). Pomembno je poudariti, da se težave povečajo, če uživate prehranska dopolnila, ki vsebujejo poleg sinefrina tudi kofein (lahko tudi v obliki guarane).

 

GUARANA (glej kofein)

 

HITOSAN (CHITOSAN)

Slika:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/67/Chitosan_chemical_structural_formula.svg/1024px-Chitosan_chemical_structural_formula.svg.png

Hitosan pridobivajo iz oklepov rakov, kozic, jastogov, rarogov. Pripisujejo mu lastnosti vezanja maščob v prebavnem sistemu.

Ali deluje? Hitosan veže zelo majhno količino maščob, kar ne zadostuje za dejansko izgubo telesne teže.

Varnost? V višjih odmerkih lahko povzroča težave v prebavnem sistemu (napihovanje, blaga slabost, zaprtje, slaba prebava, ipd.). Alergični na morske sadeže imajo lahko z alergijami povezane težave.

 

JOHIMBIN OZ. YOHIMBA

Slika: https://nccih.nih.gov/sites/nccam.nih.gov/files/herbs/yohimbe.jpg

V izdelkih najdemo lubje drevesa Yohimbe, ki raste v zahodni Afriki. Med drugim mu pripisujejo dvig libida, povečanje mišične mase terzmanjševanje telesne teže.

Ali deluje? Johimba ne deluje pri zmanjševanju telesne teže.

Varnost? Rastlina johimba (Pausinystalia yohimbe) je v Sloveniji razvrščena med rastline, ki zahtevajo zdravniški nadzor nad uporabo, saj povzroča resne nezaželene učinke– vpliva na srčno mišico (zelo pospešen srčni utrip, srčni infarkt, celo smrt).

 

KOFEIN

Slika: http://magazine.foxnews.com/sites/magazine.foxnews.com/files/EnergyDrinksNEW_0.jpg

Kofein je psihoaktivna snov, ki povzroči, da se pri posamezniku poveča pozornost in pospeši metabolizem. Zelo pogosto je dodan prehranskim dopolnilom za zmanjševanje telesne teže. Ker se kofein naravno nahaja v pravem čaju, kavi, guarani, cola oreških, mate čaju in drugih rastlinah, včasih niti ni naveden na seznamu sestavin.

Ali deluje? Prehranska dopolnila s kofeinom sprva lahko prispevajo k zmanjševanju telesne teže, vendar se s časom telo nanj navadi, zato učinka na daljši rok običajno ni.

Varnost? Kofein je varen v nizkih odmerkih. V višjih odmerkih, odvisno od posameznika, lahko povzroči nervozo, tesnobo, vpliva na vzorec spanja. Pri odmerkih nad 400 mg /dan pri odraslih lahko povzroča slabost, bruhanje, pospešeno bitje srca in druge bolj zapletene težave s srcem. Kombiniranje kofeina z drugimi snovmi s stimulativnim učinkom lahko precej okrepi njegove učinke.

 

KONJUGIRANA LINOLNA KISLINA (CLA)

Slika: http://conjugatedlinoleicacid.co.uk/wp-content/uploads/2014/07/Dairy-products-the-source-of-CLA-300x235.png

Konjugirana linolna kislina spada med neesencialne maščobne kisline. Naravno jo najdemo v mlečnih izdelkih in mesu prežvekovalcev (govedini, jagnjetini). Med drugim ji pripisujejo tudi zmanjševanje telesnih maščob.

Ali deluje? Ne prispeva k zniževanju telesne teže ali zmanjševanju telesnih maščob.

Varnost? V telesu se konjugirana linolna kislina shranjuje v maščobnem tkivu in ni povezana z večjimi tveganji za zdravje. V višjih odmerkih lahko povzroča težave v prebavnem sistemu (zdražen želodec, zaprtje, diareja, ipd.).

 

KROM

Krom je mikroelement, ki ga organizem potrebuje v več biokemijskih procesih, tudi pri regulaciji nivoja krvnega sladkorja. Pogosto mu pripisujejo trditve o povečanju mišične mase, zniževanju maščob in zaviranju apetita.

Ali deluje? Krom bo zelo malo pripomogel k zmanjševanju maščob in telesne teže.

Varnost? Vnos kroma je varen do 100 mikrogramov dnevno. Dlje časa trajajoče (več kot 6 mesecev) uživanje višjih odmerkov predstavlja tveganje za zdravje.

 

MALINOVI KETONI

Slika: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/Raspberry_ketone.png?1459852937232

Slika: https://newbiescience.files.wordpress.com/2014/11/two_raspberries_on_a_spoon.jpg

Malinovi ketoni so polifenolne snovi, pridobljene z ekstrakcijo iz malin. V EU imajo status novega živila, zato izdelki, ki vsebujejo to sestavino niso dovoljeni, dokler se ne izkaže varnost uživanja ob predvideni uporabi.

Ali deluje? Učinki na zmanjševanje telesne teže niso znani. 

 

MATE (glej kofein)

 

ZELENI ČAJ IN EKSTRAKT ZELENEGA ČAJA

Slika: https://upload.wikimedia.org 

Camellia sinensis (Thea sinensis,čajevec) je grm, katerega listi in listni popki se tradicionalno uporabljajo za pripravo zelenih čajev (vodnih poparkov). Sestavine prehranskih dopolnil so bili v preteklosti največkrat uprašeni listi, v zadnjem času pa te, zaradi standardizacije sestavin, zamenjujejo različni ekstrakti listov zelenega čaja. Ekstraktom pripisujejo zmanjševanje telesne teže s povečano energijsko porabo (»izgorevanjem kalorij«), z razbijanjem maščobnih celic in z zmanjšano absorpcijo maščob.

Ali deluje? Zeleni čaj in ekstrakti zelenega čaja lahko le malo pripomorejo k zmanjševanju telesne teže.

Varnost? Uživanje zelenega čaja je znano in ni povezano s tveganji za zdravje. Ekstrakti zelenega čaja pa se zelo razlikujejo po kakovosti in vsebnosti polifenolnih snovi imenovanih katehini (npr. EC, ECG, EGC, ECGC). Ti lahko predstavljajo tveganje za zdravje, predvsem se dolgotrajno uživanje takih izdelkov povezuje s poškodbo jeter.

SPLOŠNO O UŽIVANJU PREHRANSKIH DOPOLNIL ZA HUJŠANJE

Tako kot ostala prehranska dopolnila, so prehranska dopolnila za hujšanje koncentrirani viri snovi, ki imajo hranilne ali fiziološke učinke na organizem, zato se neželeni učinki lahko pojavijo. Večina prehranskih dopolnil za hujšanje vsebuje mešanice sestavin, katerih skupno delovanje običajno ni preučeno.

Če se odločite, da boste uživali prehranska dopolnila za hujšanje, naj bo to za krajši čas.

Odsvetujemo nakup preko spleta.

V primeru neželenih učinkov na organizem in v primeru, da ste kronični bolnik ter redno uživate zdravila, se posvetujte s svojim zdravnikom. Vabimo pa vas, da nam o tem poročate s spletnim obrazcem, dostopnem na naslednji povezavi.

Prirejeno po: NIH, National Institutes of Health, Dietary Supplements for Weight Loss, Fact Sheet for Consumers, pridobljeno s spletne strani, na naslednji povezavi.

Nutrivigilanca, februar 2018